lördag 6 april 2013

Jahopp, då är det ett år kvar

I går tog säsongen slut för Vita Hästen trots 2-1 seger hemma mot Tingsryd efter straffar och Karlskrona förlust uppe i Huddinge. Det som hade kunnat sluta med en fantastisk kväll slutade som det har gjort dom senaste åren i olika delar av säsongen. Med tom blick och tillförsikt.

Inför kvalserien tippade jag hur det skulle sluta och jag fick nästan fullpott. Enda missen var att jag trodde KHK skulle komma före Björklöven. I övrigt hade jag helt rätt. Så med det i minnet kanske ni säger att man inte kan vara missnöjd med Vita Hästens resultat i år. Och det är delvis rätt. Hästen har gjort en fullt godkänd säsong och ser man hur spelet fungerat i år så är jag fortfarande av den åsikten att förra årets Hästen hade spöat årets upplaga. Men jag är besviken på laget iallafall då uttåget ur kvalserien är så onödigt.

Sanningen är den att Vita Hästen tappade allsvenskan pga dåliga matcher mot Piteå x 2. Lägg där till slarv mot Björklöven borta med 36 sekunder kvar och vi har de poäng som skiljer den slutliga fjärdeplatsen mot rent av serieledning. Men nu är vi där vi är och som jag ser det är inte 5-6 månader till nästa säsong utan 11 månader. Säsongen börjar i mars, sen får folk säga vad dom vill. Vägen dit är en transportsträcka till stora delar och då väcka publikintresse i Norrköping är svårt.

Och det är ju som jag sagt tidigare. Det ligger nära till hands att göra analysen att det handlar om små marginaler. Men är det verkligen det? Enligt mig så är svaret nej. Anledningen till att laget inte nådde hela vägen fram i år är för att laget inte är tillräckligt bra. Svårare är det inte. Vita Hästen saknar spetsen att göra det där lilla extra och där bak svajjar kvalitén från match till match. Och där får Hånberg eller vem som nu blir tränare en utmaning. Vilka vill man behålla och vad ska man ta in? Det viktigaste för mig är att få in en spelídé som fungerar och spelare som kan utföra den.

Men om jag får göra en önskelista så skulle den se ut så här:

1) En ny målvakt som får konkurrera med Bergh (Om Bergh ens ska vara kvar)
2) En uttalad första kedja (Det är extremt viktigt att ha spelare alla vet är lite bättre)
3) Två backar med spelintelligens och storlek.
4) Erfarenhet från ligor högre upp i bra ålder (Inga 37 åringar)
5) Fungerande juniorverksamhet

Punkt 5 kanske överraskar en del men är det något jag vet flera inom klubben inte är helt nöjda med så är det kvalitén på de egna juniorlagen. Den är inte bra och det är faktiskt så illa att den grundläggande hockeyträningen inte ens sitter. Det ser vi om inte annat på klubbens andra målvakt Philipp Åhlman. Vi måste få fram bättre juniorlag med bättre hockeyträning i kroppen. Det hjälper oss inte nästa år men skulle hjälpa klubben på sikt.

Sen vet jag att ekonomin inte är bra och jag vet att t ex Patrik Kluft ville göra en omstart om man inte nådde allsvenskan i år och där man istället för siktade på allsvenskan direkt skulle göra en flerårsplan för att omvandla och förbättra klubben på flera områden på sikt. Men han fick sparken och det tolkar iallafall jag som att klubben inte höll med. Men klubben har nu ett val. Antingen håller man igen målsättningarna och är ärliga med att den ekonomiska verkligheten försvårar en satsning eller så går man ännu en gång ut och säger allsvenskan är målet med säsongen som kommer. Risken med låga mål är ju att Norrköping skulle svika laget både publik och sponsormässigt. Men risken med att gå ut stort är samma risk som de tog i år. Man får hård kritik om man misslyckas.

Själv kommer jag under silly season sitta och hoppas att klubben värvar lite mer intressanta spelare än vad man gjorde i fjol. Ni kanske minns att man tappade par hundra poäng i de spelare som försvann och vad ersatte man dessa poäng med? Emil Alengård gjorde väl ca 5 mål på 42 matcher? Viktor Torstensson gjorde väl ännu färre? Peter Nylander gjorde 8 om inte eliteprospects har fel.  Det förstår var och en att det innebär att laget som helhet gör färre mål? Därför hoppas jag att man den här gången gör om, och gör rätt.

Vi ses om 11 månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar