fredag 19 april 2013

Hur är Vita Hästens ekonomi egentligen?

Erik Rosén lämnar Vita Hästen, men det är inte det som fångar mitt intresse. Han är ingen oersättlig spelare på något sätt. Det som oroar är anledningen. Vita Hästen gav Erik ett klart försämrat kontrakt så han hade inte råd att tacka ja. Och då ska vi komma ihåg att Vita Hästen redan innan inte ger lyxlöner. Om man inte har råd med Erik Rosén. vad har man råd med då?

Det gnager lite i mig och min känsla är tyvärr att ekonomin är sämre än vad klubben vågar gå ut med för att inte döda folks drömmer om ett allsvenskt avancemang. Jag förstår klubbens resonemang men det är inte särskilt ärligt. Och om man inte har råd med de spelare vi har idag, vad har klubben råd med då? Eller är allt bara ett skådespel? Man har råd men man vill inte lägga pengar på fel spelare?

Jag kan bara hoppas det är det sistnämnda och är det något jag kommer vilja ta upp med Fredrik Jensen så är det ekonomin. Sen är det ju det här med tränarfrågan. När ska den lösas? Och hur smart är det att diskutera eventuella spelares vara och icke-vara utan att en tränare är inblandad i besluten? Oavsett vem som blir tränare så bör denne få forma laget.

När det gäller nya spelare så hoppas jag lite på Gunnarsson som är aktuell men jag ville även se mer erfarenhet och fler poängspelare i laget. Årets upplaga var mer en jämn trupp där ingen egentligen stack ut. Och det behöver man i avgörande matcher. En skytt, en playmaker och en powerforward tillsammans med två backar som kan bidra både offensivt och defensivt är ju drömkedjan men det har vi inte varit i närheten av. Och frågan är vad Vita Hästen kommer ha råd med? Tvingar vi revidera våra förväntningar?

2 kommentarer:

  1. Det lär bli ett rejält budgetlag i år verkar det som

    SvaraRadera
  2. Du har fel i ditt antagande på ett sätt.
    "Spelare i Vita hästen har inga lyxlöner"
    Hur vet du det? Jag vet inte heller men jag antar inte samma som dig.
    Jag har genom åren fått indikationer på att det är precis tvärtom.
    Många har haft sanslösa löner i förhållande till vad de kan förväntas prestera.
    Ett exempel är en spelare som spelade i Hästen och sedemera gick till KHK, 20k i månaden hade han det året, och det är ett bra tag sedan.
    Visst gjorde han några snygga mål här och där, men absolut ingen kille som skulle kliva in i ett allsvenskt lag...
    Hört på många håll att "de måste för fan lägga av med de sjukt höga lönerna.."
    Rosén är en bra spelare, men tackar nej till ett kontrakt där han "inte kan få ekonomisk trygghet av enbart hockeyn" fritt citerat från Erik själv.
    betyder inte det att han haft en skaplig lön och nu fick erbjudande om en jobb/ersättnings-combo?
    Personligen tror jag(vet jag) att ekonomin är ansträngd, men att man har en plan som man tror på.
    Rosén är en spelare som man kan hitta i en annan lösning, en hyfsad div1/kanske allsvensk back.
    Hur mycket man än gillade de openice han levererade, får man inte glömma det stora flertalet där han totalt missade, och ofta spelade sig själv ur balans.
    Bra back, yes indeed, värd en heltidslön? njaae inte i min bok.

    SvaraRadera