torsdag 28 februari 2013

Ekonomier i botten - Vad beror det på?

Det kan inte undgått särskilt många att flera division 1 klubbar slåss med taskig ekonomi. Jag skulle kunna rabbla upp nästan varje klubb på den här nivån, så illa är det. Och det är inte bara satsande "storklubbar" som ligger risigt till. Och frågan är vad det beror på och vad man kan göra åt det.

Det är lätt att sitta vid sidan om och be klubbarna "rätta munnen efter matsäcken" men då förstår man inte riktigt  hur verkligheten ser ut. Problemet är istället att man väldigt sällan ens vet vilken matsäck man har att rätta sig efter. Dessutom skulle det i många fall göra att klubbarna skulle få svårt överhuvudtaget få ihop spelare till ett lag. Titta bara på IFK Ore. Och vilken klubb vill ta risken att sportsligt spela sig ur en serie?

Det här innebär inte att jag säger man ska slösa pengar till höger och vänster och skita i konsekvenserna. Det jag säger är att klubbarna måste bli bättre. Bättre på få in intäkter. Bättre på locka publik. Bättre på allt helt enkelt. Istället på att fokusera på kostnader borde man koncentrera sig på intäkter. Man måste ge sig själv en större matsäck att rätta sig efter.

Men hur ser det ut? I dag finns det ytterst få personer som är aktiva inom klubbarna med rätt kompetens. Eldsjälar? Javisst. Duktiga på mycket? Ja, det också. Men ska man öka intäkterna krävs mer än det många klubbar har. Det krävs kompetens inom försäljning. Det krävs driv och engangemang. Och framförallt, det krävs ett jävlaranamma. Hur ska du som klubb kunna bli den elitklubb dom drömmer om ifall de ansvariga för t ex försäljning mot sponsorer är allt ifrån FAS 3 personal till slöfockar utan driv och kompetens? Precis. Det går inte men ändå är det precis så det ser ut på rätt många ställen.

Men jag är inte dummare än att jag fattar att kompetens kostar pengar. En person med erfarenhet av försäljning på högre nivå kostar i stort sett samma pengar som en spelare med hög kvalité. Och vad tror ni klubbarna väljer då? Vita Hästen som ses som en storklubb på den här nivån har egentligen Johan Karlsson som driver egentligen allt eftersom personal saknas. Sedan finns någon FAS 3:are och en anställd säljare. Detta är alltså organisationen som ska driva klubben uppåt. Det krävs ingen Einstein för att se att organisationen inte är optimal för det. Speciellt inte sen jag har svårt att tro att det är Norrköpings bästa säljare som sitter där och ska håva in ökade intäkter. Man har inte ens lyckats sälja matchvärdar till säsongens alla matcher. Ett gigantiskt fiasko.

Och sedan har vi webbteamet. Dom jobbar helt ideellt och gör det många gånger väldigt bra. Men  samtidigt. Hur ofta uppdateras Vita Hästens hemsida för att ta ett exempel? Var är alla intervjuer inför play off? Var var alla intervjuer inför alla matcher under säsongen? Det dök upp ibland men alldeles för sällan. Webben är ändå viktigaste verktyget klubben har att sälja in sig själva så varför gör dom inte det? Men det är klart, kanske viktigare uppdatera bloggen afterice regelbundet....

Bara par exempel där det finns antingen för låg kompetens eller för lågt driv. Ofta båda och. Att jag tog Vita Hästen beror mer på att det är klubben jag känner till. Men så här ser det ut bland rätt många klubbar. Men faktum är att ska du lyckas få en organisation som kan ta en klubb uppåt så krävs kompetens. En kompetens jag är rädd att rätt många saknar. Frågan är om Vita Hästen ens är redo för ett avancemag för att ta ett exempel. För så illa är det faktiskt.


6 kommentarer:

  1. Kan tycka att detta blir en aning snedvridet att gå på de ideella krafter som finns. Jag tycker det är bra att det finns frivilliga som ställer upp på det ena och det andra (webb-tv tex).

    Men sen att klaga på att de inte gör tillräckligt mycket eller gör saker fel är inte ok. De skapar ändå något som istället inte skulle finnas alls.

    Ta tex hemsidan. Jag hade jättegärna sett att det fanns fler intervjuer och diverse, men att då säga - fan ni frivilliga va usla ni är som inte är 100%, blir fel. Frivilliga skapar så pass mycket som de har kompetens för.

    Om det saknas kompetens - var är då de frivilliga som besitter kompetensen du eftersöker?

    Allt kan alltid bli bättre, men görs det gratis är det inte alltid lika lätt.

    SvaraRadera
  2. Hej Robban

    Jag tror du missuppfattade mig. Min kritik är inte på de personer som idag jobbar ideellt. Iallafall inte helt. Utan min kritik ligger på klubbarna som har en organisation där väldigt väsentliga delar ligger på ideella krafter.

    Och jag har aldrig påstått du kan få kompetensen gratis. Tvärtom. Jag tog upp att det kostar. Men samtidigt. Jag vill inte kritisera någon men jag ser det som min roll att faktiskt "granska" och påvisa verkligheten så gott det går. Jag är ingen blogg som skönmålar och hyllar alla. Beröm förtjänar man. Kritik får man.

    Men att man inte får kritisera delar av en klubb bara för att dessa delar sköts av folk som jobbar ideellt låter bra konstigt. Det skulle ju innebära att man aldrig får kritisera t ex min blogg eftersom jag också gör det gratis?

    Men som jag sa. Om en klubb vill uppåt måste man även ha en organisation som vill det och är beredd för commande utmaning. Det vet jag Hästen inte helt har idag.

    SvaraRadera
  3. Jo jag håller med i ditt resonemang. Det blir ju ett moment 22. Man vill bli "proffsigare" och ge ett bättre intryck utåt, men samtidigt lyckas bättre sportsligt. Det är ju väldigt få klubbar i hockeyettan som kan lägga ned pengar på att lyckas med båda. Eller snarare att både organisation och det sportsliga väger lika tungt vid en rejäl satsning.

    Då hamnar man i läget där man får förlita sig på ideella krafter eftersom man 19/20 väljer att lägga stålarna på spelare.

    Kan inte säga att jag är direkt insatt i hur Hästen hanterar sin ekonomifördelning så kanske lika bra att sluta prata nu....

    ...

    Oavsett vilket längtar jag till PO3 och ser med fruktan fram mot ev kvalserie. Känns som den kommer bli tuffare än på bra många år.
    ...

    För övrigt - riktigt bra att du intervjuade Sama, har efterlyst det hos både afterice och Heikki. Har undrat hela allettan varför han inte kommit upp i nivå.

    Du kan inte göra något liknande med Gardell, för jag tycker även han har varit under isen ett tag nu.

    SvaraRadera
  4. Johan Karlsson5 mars 2013 kl. 15:21

    För att känna till Vita Hästen så har du väldigt dålig uppfattning om organisationen. Man har i organisationen som jobbar med A-laget: en heltidsanställd VD som tidigare arbetade som inköpschef på SAAB, 2,5 heltidstjänster på marknadssidan (4 individer, vara 1 på heltid), heltidsanställd ekonomiadministratör/kanslist samt deltidsanställd controller/redovisningsekonom. Därtill pågår rekrytering

    Dem i styrelsen, däribland jag själv, jobbar ett antal timmar i veckan helt på ideell basis - men det är verkligen inte vi som "driver allt".

    Överlag är din blogg läsvärd och dina tankar är intressanta, emellertid faller dina utsagor väsentligt i trovärdighet då det visar sig att du sällan väljer att faktakolla dina uppgifter. Vänd dig gärna till någon i organisationen om du söker svar på dina frågor. Då jag förstår att du dessutom i någon mån värnar om varumärket Vita Hästen är det att föredra att ge en rättvisande bild.

    Tack i övrigt för tankvärda texter.
    /Johan

    SvaraRadera
  5. Hej Johan,

    Tack för din kommentar.

    Jag är medveten om att man har fler människan involverade än det jag beskrev, jag valde t ex att avstå nämna VD:n Jensen eftersom jag mer pratade om konkreta sysslor som vem beställer träningsmaterial till vem ringer kalla samtal.

    De övriga roller du pratar om och att det pågår nyrekryteringen är dock både att skönmåla det lite grann samt uppgifter jag inte kände till.

    Sen håller jag med om att man ska faktakolla sina uppgifter men samtidigt hade jag ingen anledning till att misstro mina källor, därför är det bra du kommer och korrigerar där jag har missat.

    Men då stämmer det alltså att ni inte lyckats sälja alla matcher? Har ett webbteam som kan göra mer? Och att aktiviteten på hemsidan inte alltid är den bästa? För det är egentligen där min kritik som mest ligger.

    Jag är dock tacksam att vi har sådana som du I klubben och några till då ni faktiskt gör väldigt mycket för Hästen. Och jo, jag värnar om Vita Hästen, på alla plan, men samtidigt är det inte mitt jobb att skönmåla eller tänka på lagets image. Jag är inte anställd utan en som försöker bevaka. Med det sagt så älskar jag klubben och kommer fortsätta göra. Oavsett nivå.

    Mvh
    David

    SvaraRadera
  6. David!


    Ja - alla matcher är inte sålda. Alldeles för få, faktiskt.
    Nja - vad gäller web(tv)team vill jag hävda att vi ligger i framkant sett till vår nivå, men självklart finns alltid mer att göra/önska.
    Ja - du är inte ensam om kritiken mot aktivitetsfrekvens och innehåll på hemsidan. Här lider vi av resursbrist.

    Keep up the good work!


    Johan

    SvaraRadera