fredag 20 januari 2012

All förändring är bra!

Det slog mig under torsdagens besök på Hovet mellan AIK och Färjestad att hockey kan vara förbannat tråkigt även mellan två lag med bra spelare. Visste såklart det redan innan men det är ändå en tanke lätt att glömma bort.

Speciellt när man ser på allsvenskan och division som kryllar av lag som drömmer om avancemang till lite finare serie och möten mot bättre lag. Man vill nå upp till den stora festen kallad elitserien. Men även den festen kan vara långtråkig och trist. Det såg man tydligt på Hovet.

Och det är då det slog mig som så många gånger förr. Det som ger energi till en klubb, till en publik och till en stad - oavsett sport - är förändring. Det är nya tider man vill åt. Är du idag ett vinnande lag kan det låta helt absurdt men tro mig. Du vill ditt lag ska börja förlora, först då blir det kul att vinna igen. Och du som har ett lag i ettan och som inte gör annat än att drömma om storhetstider. Du vill inget annat än att börja vinna och avancera i hockeysverige. Det är därför du kan se lag i elitserien med vikande publiksiffror och trött på publik på plats medan du kan se fullsatta hus i allsvenskan och division 1. Elitserielagen och dess publik har tröttnat på status quo och lagen underifrån drömmer. Det hela visar på behovet av förändring.

AIK hade igår lite mer än 4000 personer på en match mot mästarna Färjestad. Färjestad hade kanske tjugo man på plats i sin "klack". Det var med andra ord en vanlig serielunk med rätt död stämning. Underhållningen var dessutom rätt låg och då blir även elitserien, den stora festen, rätt trist. Då är det roligare att besöka Örebro eller Karlskrona som drömmer om nya tider, bättre tider och roligare tider. Hur hett hade inte Karlskrona tyck det varit att spela mot Färjestad? Rätt hett va?

Och det är det jag säger. Flera lag i elitserien skulle må bra av förändring. Lite sämre tider där de inte längre kan ta det dom har idag för givet. Då skulle även dom lagen och deras publik förstå vilken förmån de har genom att ha ett lag i elitserien. Jag kan bara tala för mig själv. Men skulle Vita Hästen ha ett stabilt elitserielag så skulle iallafall jag vara jäkligt lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar