fredag 25 februari 2011

Framtidens lag inom svensk hockey

Såhär i playoff och snart också slutspelstider så är det läge att spekulera i hur svensk hockey kan komma se ut i framtiden. Hur kommer svensk hockey se ut om 5-10år? Vilka lag spelar var? Vilka lag har gått bakåt? Vilka har gått framåt?

Här kommer mina gissningar.

Elitserien

Elitserien om 10 år kommer se ut ungefär som idag är min gissning. Visserligen beror mycket på om elitserien utökas eller inte men om vi utgår från hur den ser ut idag så tror jag bara ett lag har etablerats i elitserien som inte spelar där idag. Nämligen Malmö. Troligen är det Södertälje som fått ge vika. Däremot kommer flera lag under den här tiden ha studsat mellan elitserien och allsvenskan men ingen kommer ses som etablerat elitlag.  Växjö, Rögle, Leksand och Södertälje kommer tillhöra de lagen som åker upp och ner från år till år.

Allsvenskan

Här ser jag att det dom närmsta åren kommer ske stora förändringar. Lag som idag spelar i allsvenskan men som troligen på sikt mer blir division 1 lag även om de enstaka år kan spela i allsvenskan är Borås, Troja, Bofors, Sundsvall, Tingsryd och Oskarshamn. Istället kommer lag som Björklöven och Vita Hästen ses som allsvenska topplag och utöver det kommer det finnas flera lag som idag spelar i div 1 men som i framtiden kommer variera allsvenskt spel med division 1.

Summering

Vinnarna blir lag från städer och regioner med bra underlag för publik och sponsorer. Lag från mindre kommuner kommer bli förlorarna och på sikt tror jag tom att elithockeyn kan vara helt utan mindre städer på svenska hockeykartan. Flera nya bra lag kommer också växa fram. Nu är jag visserligen part i målet men jag tror att Vita Hästen kommer bli ett nytt Växjö eller Örebro om ni så vill. Det känns bara som en tidsfråga. innan man kan utmana om kvalserieplatser mot elitserien vilket tidigare var något norrköpingsborna kunde se fram emot varje vår. Sen har vi klubbar som Karlskrona som kommer bli ett allsvenska, där tror jag dock det tar stopp och de blir mer av ett mitten/bottenlag i snitt.

Vad tror ni hänt på 5-10år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar