fredag 15 mars 2013

Hur ska Vita hästen egentligen klara att gå upp?

Säsongen är inte slut än och hoppet om avancemang lever fortfarande trots att det ser mörkt ut. Sist efter två omgångar är däremot inte roligt och troligen blir det ännu en division 1 säsong.

Vi som varit med ett tag vet vad det innebär. En klubb som fortsätter prata om att allsvenskan är målet men värvar för division 1. Troligen kommer vi få se en massa nya spelare i 19-20 års åldern med meriter som bänkplats i två elitseriematcher kryddat med äldre spelare som harvat runt i diverse division 1 klubbar utan att imponerat. Men det kommer säkert låta att spelaren i fråga har grym inställning.

Ännu en säsong där hösten är en lång transportsträcka vad än klubben vill göra gällande och egentligen har även allettan allt mer blivit en en sträcka det också. Det är kring play off säsongen börjar och som vanligt kommer vi stå där med ett lag som är bra men inte tillräckligt. Dvs, precis som nu. Allt talar iallafall för det. Jag blir gärna bevisad fel. Men saken är den att jag inte vet om jag orkar.

Missförstå mig inte. Jag älskar Vita Hästen men jag orkar inte med säsong efter säsong som slutar på samma sätt. Men om jag ska lyckas tända till vill jag se en förändring. Vi måste lära oss av historien. En klar majoritet av de klubbar som gått upp genom åren från division 1 har varit klubbar med klar strategi. Man har haft lag av allsvensk klass men med division 1 kostym. Man har inte gjort som Vita Hästen som i stort sett aldrig värvat något som kan liknas vid en stjärna.

Jag vill därför få in 3-4 stjärnor som på den här nivån kan snitta två poäng per match och som i täta kvalserie matcher kan skjuta dom viktiga målen. Jag vill också få in backar som kan skjuta direktskott utan att tänka och som faktiskt kan slå en pass utan att pucken fladdrar. Händer inte detta så tror jag Vita Hästen aldrig kommer lyckas gå upp.

Nu reagerar säkert flera. Både supportrar och klubben självt. "Vi har ju inte råd" kanske det låter och det är säkert sant. Men om det är sant. Varför pratar då klubben vitt och brett om allsvenskan? Det är inte jag som hävdar man satsar mot allsvenskan. Det är klubben. Så om ni vill att vi som älskar klubben ska tända till. Satsa! Eller håll käft.

Ps, eller så går ni gå upp i år!

1 kommentar: