måndag 11 mars 2013

Så här slutar kvalserien 2013!

Äntligen kan spelet börja. Spelet om de åtråvärda allsvenska platserna. Vita Hästen har inget att förlora men allt att vinna. Men å andra sidan, om man ska gå upp någon gång, varför inte nu? Men det kommer bli jävligt tufft och om sanningen ska fram ser jag par lag som är bättre men större mirakel har skett. Men serien kommer bli tajt. Tror Karlskrona kan segla iväg men i övrigt tror jag lagen kommer ta poäng av varandra och öppna upp för skrällar.

Så hur slutar kvalet? Jo, så här!

1) Karlskrona
-  KHK har det klart bästa laget i den här serien. Att jämföra laget Karlskrona gick in i allsvenskan med och det lag dom har nu går inte. Laget är bra mycket bättre nu. Mattias Modig som jag tror är kvalets bästa målvakt är en perfekt sista utpost och har man backar som Jean-Luc Grand Pierre och forwards som Kent Mcdonell så förstår man att laget är för bra för division 1 lagen. Nej, Karlskrona vinner det här!

2) Björklöven
- Här kommer första skrällen. Tingsryd som kommer vara andrahandsfavorit kommer gå bort sig mitt i all ångest de bär med sig och det bäddar för Björklöven. Truppen är bra balanserad och har flera offensive krafter som jag tror kan producera även här. Tror på en lycklig vår för Umeålaget. Tvåa!

3) Tingsryd
- Snacka om ångest. Laget från småland har haft en väldigt nedåtgående spiral senaste tiden och föll till kvalplats i sista omgången. Tungt! Och lägger man till klubbens ekonomiska problem kan pressen bli för mycket för spelarna att bära. Man har dock flera bra spelare. där Jordan Smotherman sticker ut lite extra. Men jag tror inte man klarar trycket. Trea!

4) Vita Hästen
- Hur det kommer gå för Vita Hästen i kvalet kommer avgöras tidigt. Om man är kvar i racet efter första 3-4 omgångarna så tror jag laget kan växa och faktiskt kanske även lyckas prestera bättre än den fjärdeplats jag sätter laget på. Men det kan även bli sämre än så. Blir laget avsågat så kan man falla igenom. Det såg vi sist laget spelade kvalserien. Men laget har fyra jämna femmor vilket även kan bli en svaghet. Man saknar spelarna att skicka in på isen när det brinner till och det kan avgöra till lagets nackdel. Vem ska göra målen? Och bakåt slarvas det lite för mycket för jag ska våga tro på mer än en fjärdeplats. Fyra!

5) Huddinge
- Huddinge har imponerat på mig. Man har nått en mycket bättre nivå än jag trodde laget var kapabelt till. Laget kommer inte vinna serien men man kan mycket väl skrälla i enskilda matcher och att komma till Björkängshallen och vinna blir inte enkelt för något lag. Laget spelar som en enhet utan direkta toppar och dalar men man tuggar på och offensivt har det verkligen lossnat på sistone. Men jag tror inte man kommer räcka till här. Femma!

6) Piteå
- Alla trodde på Sundsvall men Piteå skrällde och vann två raka i lejonets egna kula och kvalificerade sig till kvalserien. Starkt! Men här tar det stopp. Laget är klart sämre än de övriga och bör få problem även om man på hemmaplan kommer kunna bjuda på bra motstånd mot reströtta bortalag. Men jag tror samtidigt man kommer vara rätt nöjda redan som det är och blir man avsågade rätt tidigt tror jag inte man har kraften att prestera serien ut. Nej, man kan kommer sist men Piteå ska inte skämmas. De har en bra säsong bakom sig.


Så ser mina tips ut. Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar