onsdag 6 mars 2013

LGSports gör mig till rättshaverist?

LGSports. Ni minns väl hur det började? En kul liten göteborsk gubbe åkte land och rike runt och sände hockey på junior och division 1 nivå och man tyckte det hela var lite gulligt. Amatörmässiga sändningar, humoristiskt värdelösa intervjuer och allmänt låg kvalité på det mesta. Men man hade ändå överseende. Han sände ju ändå matcher med ens favoritlag.

Nu är det lite annorlunda. Flera klubbar har egna sändningar och man har börjat bli van med rörliga bilder och liknande rapportering. Men LGSports har inte förändrats. Det är samma amatörmässiga sändningar, samma gamla hemsida som ser ut vara gjord av 8 åring 1996 och det är samma gamla utförande i övrigt.

Så vad är knepet LG har för att få folk titta? Det är där det börjar bli intressant. Det räcker gå in på hans hemsida www.lgsports.se för att se var det barkar. Överst på sidan skriver LG:

OBS! LGSPORTS.SE webb-sändningar är rättighetsskyddade och är inte avsedda för allmän visning i publik lokal, restaurang eller liknande.

Att använda LIVE sändningen som bas för text-rapportering är inte tilllåtet!

Brott mot upphovsrätten kommer att beivras.

Är du intresserad av att visa våra webb-sändningar? Kontakta lghockey@gmail.com

Känner du till om att någon inte följer dessa anvisningar! Kontakta 0702-681029, belöning väntar!

Han är alltså beredd att belöna skvallrare? Han är beredd att bestraffa några som oskyldigt rapporterar från en match som de ser på LGsports. Då vet man att allt inte står rätt till. När man dessutom vet att han portat journalister, fått klubbar skriva på suspekta avtal och aktivt hindrar etablerad media från att rapportera ens i efterhand så förstår man att LGSports tagit till metoder som inte är acceptabla. Och när det ser ut på det här sättet, var ska man då få se eller läsa om matchen med sitt favoritlag? Just det, han tvingar in folk i LGSports fållan.

Jag vet att många kommer att bojkotta LGSports ikväll. Jag vet att många vägrar stötta LG. Och jag förstår dom. Men jag kommer bli rättshaverist. Jag kommer inte bara se matchen. Jag kommer rapportera vad jag ser, jag kommer analysera och jag kommer använda det jag ser av sändningen till intrvjuer med spelare efteråt. Jag är beredd ta kampen som den lilla spelare jag är. Om LG vill ha fajt så är det fajt han kommer att få. Men jag har en sak att säga till LG. Jag kommer vinna.

3 kommentarer:

  1. Har LG rätt att sända en licensierad produkt som Vita Hästen? Har han rätt att tjäna pengar på varumärket Vita Hästen? Utan Vita Hästens medgivande? Är det någon skillnad nu mot innan, nu när klubben blivit AB?

    Det är frågor jag ställer, inte påståenden.

    SvaraRadera
  2. Allvetaren, jag uppskattar din blogg, men du blir fånig med din text om LG, ja han är kass, ja han har gjort rätt (enligt mig och min juridiska kompetens), han kommer att självdö. Lägg ner frågan köp matchen eller låt bli, klart det är roligare att direktsponsra en klubb.
    Bob the dog

    SvaraRadera
  3. Helt rätt bara på han. Kom ihåg när han var i viktoriahallen (Nybro) o sände o kraschade hela kommunens nät...han är portad här nu. Hans sändningar suger verkligen!

    SvaraRadera