torsdag 14 mars 2013

Öppet brev till Vita Hästen

Kära Vita Hästen

Ikväll spelar ni match två i kvalserien mot allsvenskan. Och jag kommer sitta och hålla tummarna för att ni ska lyckas ta en skön seger. Jag skiter egentligen hur det ser ut bara ni vinner. Men jag har något att säga till er.

Sedan jag var 10-11 år har jag mer eller mindre följt Vita Hästen i vått och torrt. När jag var en liten grabb var Vita Hästens spelare mina största idoler. Om ni skulle se mina gamla skolsaker från mellanstadiet så skulle ni tro att jag var besatt. Det var nedkladdade namn överallt. Rauge, Gyllander, Myhrvold, Firsov, Sandström osv osv. Det var Vita Hästen som gällde. Norrköpings största hjältar!

Men det var då och nu är nu och verkligheten är att Vita Hästen stått och stampat rätt länge nu. Man spelar i division 1 och många med mig är innerligt trötta på hockeyns bakgård. Och jag kan bara tänka mig hur ni spelare känner.

Just därför. Ge oss och er själva chansen att få spela i hovet mot Djurgården, i Malmö Arena mot Mif och Axa Arena mot Södertälje istället för resor till Kumla, Mjölby och andra storheter. Ni kan, jag lovar! Tveka inte någonstans. Inte ett fiber i era kroppar får osa ett gram tveksamhet. Ni ska tro på detta, ni ska kämpa för detta och ni ska ta mig fan lyckas med detta.  Vad fan är Tingsryd för något? En håla! Vad fan är Karlskrona, Huddinge, Löven och andra? Ingenting! Gå inte ut på isen och var rädda. Gå inte ut på isen och tro ni är underdogs. Ni är deras övermän. Deras kryptonit. Deras värsta mardrömar.

Jag vet, det blir inte lätt men varken jag eller ni vill stå där om några veckor med en radda hedersamma förluster i vetskapen om att ännu en säsong bland bakgårdslagen står bakom hörnet. Ni vill stå där som vinnare. Och vad gör en vinnare. Man sliter, man kämpar och man ger aldrig upp. Lovar ni mig att ge er själva chansen lovar jag er att alltid älska er.

Har vi en deal?

3 kommentarer:

  1. Klockrent!! Du har så rätt men för att Vita Hästen ska läsa detta skicka det som mail,twitter,inlägg på deras FB mm....fem Tummar.


    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Har alltid följt och stöttat Hästen trots att det var länge sedan jag lämnade Norrköping. Mina år med Hästen började på 60-talet när man stod på Månskensrinken på Parken och följde IFK/IKS. Resorna till Örebro och andra städer var många. Jag hoppas att man en än gång kan få se Hästen i en elitdivision men är inte så säker på att det blir verklighet. Fotbollen dominerar i Peking och staden är full av medgångssupportrar och en hel del gnällspikar. Kan man få kommunen att ställa upp genom att möjliggöra ett övertagande av Himmelstalundshallen och publiken att komma på matcherna så kanske....

    SvaraRadera
  3. Man kan inte annat än beundra Huddinge. Spelar hockey i plåtlåda och har en publik på 500 i en kvalmatch. Hästen har en bra hall i en stor stad, men tyvärr ingen hockeystad. Stryk mot Huddinge så kommer det nog inte mer än de närmast sörjande. Förlusten av Ericsson, Höglin och Bergman blev kostsam för laget. Jag reser frågetecken kring Kluft och även vissa spelare som laget värvat.

    SvaraRadera