onsdag 23 januari 2013

Vad vill Vita Hästen?

Vad vill Vita Hästen? Det är en berättigad fråga. Naturligtvis vill dom avancera till allsvenskan. Men det är bara vad dom säger. Frågan är om de faktiskt byggt ett lag som ens har chansen att avancera. Där är jag mer tveksam.

Om vi ser på nyförvärven inför och under säsongen tyder ingenting på att de faktiskt byggt ett lag som, enligt mig ska sägas och jag kan mycket väl bevisas ha fel senare på säsongen, så har dom inför och under säsongen tappat mer än de fått.

Hästen har tappat väldigt viktiga spelare. Markus Eriksson gick till Vasteras och Henrik Höglund till Karlskrona som han nu fått kicken ifrån. Man hade inte råd förlänga med Mike Beck som var lagets viktigaste back. Tång gick till en seriekonkurrent. Dessutom tappade laget Johan Erkgärds kring jul. Vad har då ersätt dessa?

Man värvade Emil Alengård och Viktor Torstensson tidigt och ingen av dessa kan sägas vara spelare som gör de viktiga poängen eller ens lyfter ett lag även om "Tokiga - Torsten" är en publikfavorit av andra anledningar hos många. Hos mig imponerar han dock inte.  Under säsongen tillkom Carl-Johan Svensson som iallafall har potential att göra viktiga poäng men han har inte riktigt lyft och detsamma gäller Peter Nylander. Att man tog in Sebastian Ottosson från Linköping är också en värvning jag är oförstående inför. Det är helt enkelt för låg klass där. Inte att han är dålig men det laget behöver offensivt är spelare som kan snitta 1,5 poäng per match i ettan. Inte en spelare som kan gnugga till sig poäng då och då.

Backsidan är ännu värre. Där ersatte man Mike Beck med Ola Svanberg och det har inte varit lyckat. Olas lägsta nivå är helt enkelt för låg. Sedan tog man in Jacob Andersson och inte för att klaga men de tyder på att Vita Hästen mer tar in för fylla luckor än att man tar in något för att spetsa laget. Den bilden får jag iofs av alla värvningar. Både de inför och under säsongen.

Kontentan är att truppen som sådan består av för många mediokra spelare samtidigt som våra nyckelspelare producerar för lite. Lägg till en tränare som vacklar och vars spelide verkar frånvarande. Då är det inte konstigt att spelet hackar. Att man ändå är ett topplag säger mer om ettan än om Hästen. I en eventuell kvalserie kan jag inte se att laget har en chans komma topp två. Om man ens kan komma dit vill saga.

Och det är det jag menar med min fråga. Vad vill Vita Hästen? Om man verkligen vill gå upp och tror på det. Hade man då byggt laget såhär?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar