onsdag 9 januari 2013

Vita Hästen, vad är det som saknas?

Ännu en vinst kom ikväll efter 3-2 hemma mot Olofström och jag vet inte vad jag ska säga. Man vinner men hockeyn man får se den här säsongen är inte bra. Stundtals långt under vad man faktiskt kan kräva. Tränare Patrik Kluft får ofta beröm för sitt engagemang och sin förmåga att sprida energi i en grupp men hur står det till med hans faktiskta hockeykunskaper?  Jag ser i årets Vita Hästen inga speciella linjer och varken målvaktsspelet, backspelet eller anfallspelet imponerar. Snarare tvärtom. Jämfört med ifjol är vi sämre - på samtliga punkter.

Om man ser på laget så undrar jag var alla poängkungar håller hus. Det finns flera spelare jag kräver mer av. Jesper Samuelsson har fem assist och det ser väldigt bra ut på - på pappret. I verkligheten är det fyra andra assister vilket i min bok inte ens borde räknas. Och noll mål av laget största stjärna efter fyra matcher är för dåligt. Överhuvudtaget saknas Vita Hästen en första kedja som leder laget och det tror jag kommer komma behövas. Ekonomin är dålig men min känsla är att laget behöver få in en offensiv spets, för det saknas idag.

Men hur kan jag sitta här och såga ett lag som vinner och vinner kanske ni säger? Då är mitt svar att jag faktiskt inte sågar. Laget vinner och det är bra! Men att tro allt är frid och fröjd bara för man vinner, och det utan att imponera, är det farligaste man kan göra. Vita Hästen måste i år klara av kraven och nå avancemang till allsvenskan. Annars vet jag inte var klubben hamnar. Känslan är att det kan börja pysa luft ur luftslottet om laget misslyckas ännu en säsong.

Nu möter man Mörrum hemma på söndag och jag kräver inte bara vinst. Det är dags för en match där Hästen klarar av föra en match och avgöra den tidigt. Klarar man inte av det hemma mot Mörrum så klarar man definitivt inte av det mot svårare motstånd till vårkanten.




1 kommentar: