lördag 8 januari 2011

Asplöven - Ett skämt

Det kanske sårar många norrländska haparandahjärtan nu när jag kallar Asplöven för ett skämt. Men hur skulle jag kunna ta Lehtos mannar på allvar?

Varje säsong är det samma sak. Först tio nya spelare inför säsongen och sen lika många under säsong. Nu överdriver jag lite men inte mycket. Senast i raden är tjecken Jan Horacek. En handelsresande som snittar tre klubbar per säsong utan märkvärdigt CV. Överdriver nu också men ni förstår poängen. Hela Asplöven består av renodlade legoknektar från hela världen. Det hela blir bara tragikomiskt och för mig är det ett koncept som inte fungerar. Klubben blir bara ett andningtillhåll för spelare som vill vidare, en idol try-out om ni så vill. Förutom tjecken Horacek så har Conny Strömberg och Jonte Hedström skrivit på för klubben nyligen och man vet ju redan nu att dom inte kommer vara kvar nästa säsong. Man kan anklaga Asplöven för mycket men inte för långsiktighet.

Men vad säger fansen? På pappret blir ju laget väldigt bra år efter år. Men samtidigt. Laget har varit som sämst när det gäller flera år i rad och det är uppenbart att något saknas. Jag kan ha fel men tror inte Asplöven går upp i år heller. Man saknar det rätt virket. Man saknar hjärta. I matcher där du måste offra dina hörntänder för att vinna duger det inte med att ha spelare som knappt vet om de kommer spela kvar i Asplöven matchen efter. Och framförallt. Det duger inte när merparten av laget vet att de kommer vara borta säsongen efter. Det tror jag Asplöven kommer bli varse i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar