tisdag 4 januari 2011

Juniorkronorna, elitserien och svag allsvenska

Det blev en tung förlust för juniorkronorna efter straffar igår mot Ryssland. Spelet kom igång alldeles för sent och när det väl kom och gett en vändning slarvades segern bort. Spelet juniorerna bjuder på liknar annars division 1 hockey rätt mycket. Det är mycket fram och tillbaka och misstagen kommer med jämna mellanrum och det märks att taktiska kunnandet inte riktigt är 100%-igt alla gånger. Rysslands kvitteringspuck fick komma lite väl enkelt där först Nemeth inte står upp mot sin gubbe tillräckligt och där sen Lehner i svenska målet går ner alldeles för tidigt utan att ha klubban i marken. Det är en dödssynd för en målvakt och en klubba i isen hade nog kunnat räddat pucken från att enkelt glida in. Men Sverige tappade och förlorade sen på straffar efter en trippel av usla straffar där samtliga straffar inte höll bättre kvalité än att vem som helst som kan åka skridskor hade kunnat göra det lika bra/illa. Trots det tycker jag Sverige gjort en godkänd tunering. Sverige är helt enkelt inte bättre än såhär.

Hemma i elitserien är det intressant omgång ikväll med par spännande matcher. HV71 tar emot Färjestad i en tuff kamp där HV vill ha revansch för förlusten senast hemma mot Färjestad med 2-0. En match där Dick Axelsson bjöd på en läcker soloprestation. Ikväll tror jag HV vinner då Färjestad saknar par spelare och där en förlust ligger på lut efter en radda vinster på sistone. 4-1?

I övrigt möter Södertälje Modo i viktig bottenkamp, Frölunda möter Luleå, Linköping ställs mot Brynäs hemma och Skellefteå tar sig än formsvaga Timrå.  Att tippa elitserien är ofta rena tombolan men ikväll tror jag på  Modo, Luleå, Linköping och Skellefteå. I övrigt tycker jag elitserien börjar sätta sig och forma sig efter vad experterna sa inför säsongen. Frågan är om Luleå kommer fortsätta tappa eller om laget kan hitta tillbak till toppen? I botten måste Timrå börja vinna annars tror jag det blir kvalserien senare i vår. Modo ligger också prekärt till men där tror jag laget kommer börja plocka de poäng som krävs för att iallafall slippa kvalserien. Kanske når de också slutspel?

Full allsvensk omgång i går och som vanligt är spelet allt annat än bra i de flesta matcher. Jag ser minst en match från varje omgång och hittills har jag inte sett många matcher som kan räknas som bra. Det handlar om max 3-4 matcher från hela säsongen som jag anser haft bra underhållningsvärde. Allsvenskan känns klart svagare än normalt och framförallt är det toppen som känns svag. Alla pratar om Växjö men laget känns alldeles för lättläst och imponerar inte på mig. Örebro har toppar som är höga och spelar ofta en rolig hockey men även där känns laget lite för tunnt för att kunna rå på lagen från elitserien senare i vår. Leksand gör sina matcher som igår där de vinner klart men sen kan de också på pumpen mot vilket lag som helst i omgången efter. Jag tror inget lag från allsvenskan i år kan ta en plats i nästa års elitserie. Mer intressant blir det om botten är starkare än toppen i ettan? Där är jag mer osäker och måste nog se mer av lagen från ettan innan jag uttalar mig. Men en sak är säker. Troja, Sundsvall, Tingsryd eller vilka lag det nu blir ska inte känna sig säkra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar