lördag 15 januari 2011

Söndertrasade omgångar och pinsamt lite publik

Allettorna fortsätter i helgen efter att påbörjats redan igår. Otyget med spel olika speldagar fortsätter. Jag gillar det inte. Resultatet haltande allettor och tabeller är inget jag går igång på.

Går igång är heller inget publiken gör när det gäller Allettan mellan. Igår kom hela 63 själar och såg Surhammar bortaslå Nacka med 3-1. Det är så pinsamt att jag går så långt och säger att Nackas existensberättigande i seriespel borde ifrågasättas. Några krav borde man kunna få ställa.

Inte är det mycket bättre i Arboga. Igår hade hemmalaget toppmatch mot Huddinge och man kan ju tro det borde intressera publiken i en stad där syssloalternativen inte är jättemånga en fredagskväll. Resultatet? 331 personer kom och såg Arboga tappa 2-1 ledning till förlust med 2-3. Faktum är att på Allettan mellans 14 spelade matcher har endast tre av dom dragit 500 eller mer personer i publik. Det är inte bara dåligt. Det är katastrof. Visby är publiklaget som drog lite över 1000 personer igår när de slog Ore hemma med 3-2.

Det här får mig att inse att spelformen som division 1 har i dagsläget inte fungerar. Vi kan inte ha en div 1 serie där ca tio bra lag i söder med relativt stort publikintresse konkurrerar ut varann längs vägen för att ge plats åt lag i mellan och norr som ingen bryr sig om. Varför ska geografi gå före intresse och klass? Jag bara frågar.

Jag har ingen utlimat lösning men vi kan inte fortsätta ha lag som bara tar plats och egentligen bara fungerar som sparringpartners för dom bra lagen tills playoff startar under våren. I norr och mellan är det egentligen bara 3-4 lag som bör få spela i div 1, rester bör spela i en serie mer anpassad efter deras klass och publikintresse. Allsvenskan är en lyckad serie men bör skrotas som jag ser det. Vi borde göra två allsvenskor, en södra och en norra, och lagen som inte platsar där får spela i "riktiga" div 1. På våren borde sedan en superallsvenska ta vid som fungerar ungefär som ordinarie allsvenskan gör idag. Detta är mitt förslag. Vad tycker ni?

Eller så kan vi fortsätta som nu. Kovland hemma mot Björklöven i eftermiddag drar säkert stora klasor med publik. Jag blir förvånad om Allettan norras samtliga matcher ikväll drar mer än 2000 personer. Den som lever får se.

1 kommentar:

  1. Ja, dagens upplägg är pinsamt. Att ett lag som t.ex. Vita Hästen ska behöva leka sig igenom en värdelös grundserie i flera månader för att först i januari få lite spännande matcher är illa. Div 1 är så fruktansvärt ojämn så det finns fan inte. Pinsamt.

    Undrar vad den person som tryckte på "ogilla" anser om detta... Kanske var ett "Nacka-fan" som tog illa vid sig av ditt inlägg, haha.

    SvaraRadera